vrijdag 13 april 2012

Hoe wij het doen.....GezinsLeven enzo....

Super interessant en leuk vind ik het altijd om te lezen over consuminderen en groener leven. Dat wil niet zeggen dat ik ieder blog daarover heel graag lees/zie, want het moet wel lekker "down to earth" te lezen zijn en niet betweterig of  "ik zal jullie eens even laten zien hoe het moet" overkomen. En dan is er nog een verschil in de manieren waarop het geschreven wordt --> mensen die van nature zo eigenlijk leven, zonder dat ze er moeite voor hoeven te doen en dit dus eigenlijk heel gewoon vinden en mensen die ergens in hun leven het roer om hebben gegooid en er nu alles aan doen, om dit te verwezenlijken en waarvoor ze -in mijn ogen althans- de ingewikkelste dingen bedenken en doen...

Mij verbaast het soms dat mensen iedere keer benoemen dat ze spullen op MP hebben gevonden of hebben geplaatst en het een soort wonder vinden. Ik denk dan; dat is toch ook heel normaal dat je eerst kijkt of je er veel goedkoper of het liefst gratis aan kunt komen of kunt ruilen. Ik ben zelf van jongs af aan eigenlijk gewend en dat doe ik nog steeds om als we iets nodig hebben rond te vragen of iemand dit misschien ook heeft en ervan af wil (en lang leve nu de sociale media, want als ik iets zoek, gooi ik het gewoon op FB en mss raar maar waar er wordt altijd nog gereageerd ook nog :), pas nog met onze tv...was kaduk, oproepje op FB gedaan en hoppa, ik kon kiezen uit wel 3 tv's)...voor nop uiteraard. En dat doen wij zelf eigenlijk ook. Als we ergens van af willen, bied ik het gratis aan of te ruilen tegen wat anders.... Vorige zomer wilde ik graag wat anders in de woonkamer,  dus nieuw interieur --> prachtige dressoir, spiegel, eettafel, eettafel, salontafel, tvkast, plus heerlijke grote banken......Een beetje rondvragen, luisteren...en dat levert dan heel wat op....iemand ging verhuizen en kocht een heel nieuw interieur en wilde van zijn interieur af....kosten 125 euro....is DEAL! Computerkast en boekenkast wilde ik graag behouden, dus even gekeken welke verf we in de afgelopen jaren hadden verzameld...beetje mengen en prachtig geverd in "off-white kleuren"....

Nou, ik ben superblij met mijn nieuwe interieur en ben ook eigenlijk niets anders gewend dan om dit op deze manier te doen...Als hier ook wat kapot is, gooien we het ook niet gelijk weg, maar proberen het eerst zelf te maken of vragen het aan iemand die er verstand van heeft en tegenwoordig heb je natuurlijk de RepairCafes RepairCafe....GEWELDIG initiatief!!!!!...klikkerdeklik....

Als er werkelijk niets meer mee te beginnen is, dan halen we de dingen die we kunnen hergebruiken eraf...altijd handig

En kleding dan.....Niets is leuker dan een zak vol kleding van iemand krijgen. Lekker thuis in eigen huis shoppen, passen en bekijken. Zoveel koop je nooit zelf in 1 keer! Nee hoor, ik en wij zijn daar helemaal niet vies van. Tuurlijk kopen wij ook nieuwe kleding....maar dan wel graag voor een zeer betaalbare prijs...lang leve A.ction, W.ibra en ik ben altijd al fan geweest van Z.eeman. Maar kids worden tuurlijk wat groter en dus "ja echt waar!" duurder, ze krijgen een eigen mening en stijl, wat natuurlijk maar goed is ook! Maar gelukkig is daar ook een oplossing van...zo is mijn oudstedochterlief helemaal weg van N.ewyorker...hippe kleding voor kleine prijsjes en ik ben een kei in het opspeuren van leuke goedkope adresjes :) en ja dan kan je het natuurlijk net zo duur maken als je zelf wilt. Ook van de Sales ben ik een groot fan! En mocht er nieuwe kleding gekocht worden dan doen we dit ook eigenlijk alleen maar in de sale....dat scheelt wel zoveel geld!

Boodschappen; het liefst bij de grond....dus de goedkope merken is vaak net zo lekker
....houdbaarheidsdatum? Mijn neus werkt daar prima voor!

Groentes haal ik bij de groenteboer...scheelt geld en verpakkingsmateriaal! Ik neem iedere keer een grote tas mee of mijn speciale groenteboerdoos (haha) en daar kieper ik alles in wat ik nodig heb --> dus geen extra verpakkingen, plastic zakjes, netjes, doosjes of stickers waar de prijs op staat etc.....en dan uiteraard de seizoensgroenten (goedkoopst), grote hoeveelheden, bereiden en lang leve de  übergrote vriezer (ook overgenomen van iemand anders voor een heel klein prijsje en een grote glimlach = toch onbetaalbaar haha)....

Koekjes bakken, taarten bakken, snoep zelf maken, broden bakken, croissantjes, krentebollen etc zelf maken, scheelt ook al best veel..

Om de week zijn we z'on tegen de veertig euro kwijt aan alle boodschappen, met om de andere week een uitschieter naar tegen de z'on 70 euro omdat daar dan nog grote hoeveelheden shag en zelfgedraaide sigaretten bij zitten...En dan komt het ook nog regelmatig voor dat ik geen wekelijkse boodschappen hoef te doen, omdat we genoeg voorraad in huis hebben...

En een praatje met de buurman die een hofje heeft, werkt ook altijd uitstekend!

Dit geldt ook voor cosmetica en schoonmaakmiddelen...De huis, tuin en keukenmiddeltjes werken ook prima....net zoals Oma's het vroeger deden).....Bijvoorbeeld Azijn....dat is echt een goede aanwinst!

Restjes van iets bewaren, doen we ook graag graag. Bijvoorbeeld eten; dat wordt hier -bijna- nooit weggegooid...inpakken en wegvriezen...We love Kliekjesdag....

Restjes zeep, kaars, stof...en ik weet ik veel wat = bewaren, want je kan het samen gooien en er weer iets "groots" van maken of bewaren voor later..

De beplanting in de tuin --> gewoon rondvragen bij familie, vrienden, kennissen, bekenden om stekjes...en je tuin staat vol voor je het weet!

Zegeltjes sparen (waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt!), vind ik ook super...gratis klantenpassen van diverse winkels, zodat je van elke speciale kortingsakties op de hoogte wordt gesteld..airmiles --> gratis naar de bioscoop...en natuurlijk de folders uitgebreid bekijken....ja hoor, voor mij geen sticker op de brievenbus...is mss niet zo goed voor het millieu al dat papier, maar wel goed voor mijn portomonnee en papier-maché :)...

Nee, ik weet eigenlijk niet beter of we doen dit al....als ik erover ga nadenken, dan hebben we zowat niks "echt" nieuw gekocht...van alle bedden, tot het interieur, fietsen, de auto...alles hebben we overgenomen..

Dagjes uit...tuurlijk, maar dan graag wel voor niets of echt heel goedkoop....hoogstens 2,50 p.p aub. En als je goed neust dan kun je echt veel dingen/objecten/zaken bekijken voor nop! En ja, dan maar geen efteling of ander bekend pretpark ofzo. Vorig jaar zijn onze meiden voor het eerst naar de E.fteling geweest....en dat kwam omdat iemand anders voor ons zou betalen...prima haha....daar doe ik dan niet moeilijk over! En naar S.lagharen zijn we al drie keer geweest...goed he?! Alle keren waren mogelijk gemaakt door gewonnen entreekaartjes bij het inkleuren van kleurplaten!!! :)...

Neem bijvoorbeeld afgelopen tweede paasdag; toen gingen we naar Open boerderijdagen...Klikkerdeklik van C.ampina --> Hartstikke leuk en interressant èn gratis!! bovendien waren er ook nog gratis pennen, pakjes drinken voor de kids, kleurplaten, bekers met vlaatjes om te proeven...Leuk toch?!

Op vakantie gaan we alleen, als we geld "over" hebben..en dat is dus bijna nooit haha. Maarrr...de vakanties die we wel hebben gehad waren super hoor! Twee weekjes belgische ardennen bijvoorbeeld voor 75 euro p/w...of 2 weken in Frankrijk voor 125 p/w in een tipi...en waar we nog bijna een week extra voor nop mochten blijven, omdat we zóóó aardig en manlief zo handig waren haha...Of gewoon voor bijna niets in een vakantiehuisje van iemand anders mochten verblijven....

En we gaan en staan zelf ook graag op rommelmarkten..fijn wat verdienen en daarna weer lekker uitgeven haha. En af en toe heb ik handeltjes waar ik een miniem bedrag mee binnen haal...

De kids zitten momenteel niet op clubjes. Daar hebben ze geen zin in...en willen ze wel...dan zoek ik altijd naar iets goedkoops van een vereniging ofzo..géén super sportschool ofzo in ieder geval...

Speelgoed hebben ze ook genoeg --> Lang leve weer de rommelmarkten! vooral aan het eind van een rommelmarkt hier, dan mogen de kids voor een euro een doos of grote tas vullen met eigen uitgekozen zooi....

Dus "besparen" gaat ons wel redelijk goed af, denk ik zo. Alhoewel besparen in ons geval niet echt een goed woord is, want we besparen in principe nergens op, we doen het gewoon zo...

En ccht Groen ben ik niet...in ieder geval niet in Die zin des Woords...op andere gebieden ben ik echt nog wel zo groen als gras haha....En uiteraard gaan we onszelf ook wel eens te buiten...maar zolang we daar geen schuldgevoelens over hebben, is het goed toch?!

Have a Nice day :)

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen. Geeft weer iets om over na te denken. We hebben hier af en toe nog steeds te grote uitgaven die achteraf goedkoper gekund hadden...

    We zijn nu twee en half jaar serieus bezig met minder uitgeven en dat gaat steeds beter... Maar ik vind het nog steeds geweldig als ik voor een tientje vier prachtige prinsessenkadootjes vind voor klein meisje, haha.

    Uiteindelijk wordt het een gewoonte en word je steeds creatiever met wat je al hebt merk ik. Maar voordat het allemaal gewoontes zijn geworden duurt wel effe als je het anders gewend bent.

    Je hebt helemaal gelijk: er is ZO veel te krijgen voor weinig of niets als je er enige moeite voor doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad weer weinig besparen, maar gewoon zo doen omdat het de manier is om het betaalbaar te houden.
    Je kinderen leren dat het niet allemaal bergen geld hoeft te kosten is iets moois vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen