dinsdag 25 oktober 2011

Dinsdag; Days go by...Binnenkijken in mijn dagboek I

Voor zover ik me kan herinneren, ben ik altijd in de ban geweest van lezen en schrijven. Een dagboek was voor mij dan ook "je van het" en noodzakelijk. Talloze schriftjes heb ik gebruikt voor het beginnen van een dagboek...om er vervolgens weer de klad aan te geven. Vele namen voor mijn dagboek heb ik verzonnen, om tenslotte toch maar te eindigen met "Lief dagboek"...


Maar hoe leuk is het dan nu om al die losgeraakte papiertjes en schriftjes zo nu en dan eens door te lezen.Mijn eerste bewaarde dagboek dat ik kan vinden, begint vanaf mijn negende jaar. Wat was ik toen nog heerlijk jong, druk bezig met al mijn "kleine meisjes problemen" en het onbegrijpelijke van de "grote mensenwereld". Ik schreef werkelijk alles op en plakte ook alles op. Als we op vakantie gingen, verzamelde ik vanalles--> van kassabonnen tot en met een stukje -schoon!- toiletpapier wat op het vakantie-adres te vinden was en griste ik vliegensvlug het zakje waar de zojuist gekochte frikadel inzat van tafel om het bij ''mijn vakantieschatten" te deponeren. Dat ik het geweldig vind om te zien het scrapbooken van nu, maar het zelf anno nu nog nooit heb geprobeerd, is dan eigenlijk ook wel een beetje raar.....



En dus droomde ik altijd van een leven als schrijversbestaan. En dat begint natuurlijk met het opschrijven van je eigen belevenissen.


*Woensdag kwam ik blij uit school, maar thuis was het verdrietig.
mijn moeder had haar been gebroken.

nou dag. 9 jaar

------

Zondag toen mocht ik op bezoek komen.
Toen ik er was moest ik huillen.
maar daar kon ik niets aan doen.
ik was bij oma.
daar moest ik slapen.
nou dag. 9 jaar

* mijn moeder was die dag naar de kleuterschool geweest om mijn broertje op de fiets ernaar toe te brengen. Bij het terugfietsen naar huis, was ze in verband met de gladheid heel lelijk onderuit gegaan, waarbij ze haar onderbeen op drie plekken gebroken had. De datum heb ik er in het dagboek niet bij vermeld, maar gezien de gladheid zal het wel ergens in november, december hebben plaatsgevonden. Ik kan me nog herinneren, dat heel het gezin ontregeld was, want mams moest talloze keren geopereerd worden en kon dus niets. Ik ben toen voor weken ondergebracht bij mijn oma, die een straat verderop woondde. Mijn broertje is ondergebracht bij mijn tante (zusje van mijn moeder) die een dorp verderop woonde. Hij ging daar toen ook naar school. En mijn zus is toen ondergebracht bij mijn opa en oma (de vader en moeder van mijn moeder) die ook in hetzelfde dorpje verderop woonde. Daar bevond zich ook de middelbare school waar mijn zus toen net op zat. Ik vond het allemaal verschrikkelijk en ik was destijds een echt mama's kindje. Maar gelukkig logeerde ik dichtbij, dus ik was dan ook zo vaak als het kon bij mijn moeder te vinden... Ik kan me ook niet herinneren, dat mijn moeder na dit ongeluk ooit nog eens op een fiets is gestapt....

Hielden jullie vroeger ook een dagboek bij en heb je die bewaard?


Have a Nice day :)

7 opmerkingen:

  1. Ik hield ook altijd dagboekjes bij. En nu nog want wat anders is er aan een blog :-) Ik heb ze volgens mij allemaal nog. En als ik ze tegenkom bij het opruimen blader ik er graag nog even doorheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja,leuk,hè ik kwam de mijne laatst ook tegen en ik heb erin geschreven tot de dag voor mijn huwelijk,dus volgende maand alweer 30 jaar geleden.Heerlijk,hoor zolders elke keer weer een verrassing wat je tegen komt,hi,hi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zou ik ook erg vinden, zo ergens anders een lange tijd moeten logeren en weg van mijn moeder...
    Ik heb nooit echt een dagboek bijgehouden. Ik begon er soms in, maar dan deed ik er lang weer niks meer mee en dan terug wel... Ik heb dus hier en daar nog wel flarden.
    Het schriftje waar ik regelmatig een eigen gedicht in schreef heb ik nog wel.
    Plus: ik hou al jaren en jaren quotes, spreuken en gedichtjes bij die ik in een dikke schrift heb geschreven. Komen nog vaak van pas (van Toon Hermans heb ik er ook heel veel.)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk is dat wat goed dat je dat allemaal bewaard heb super.

    Gr Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeker weten...ik heb wat schriften vol geschreven, nog veel bewaard ook! Van sommige stukjes weet ik na 25 jaar nog hoe ik me toen voelde.

    Wat een gedoe zeg, toen je moeder uit de running was...wat zal ze jullie gemist hebben!

    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ja ik heb ook stapels dagboekjes en schriftjes. Ik vind het enig om ze weer door te lezen, welke 'problemen' je inderdaad als 9-jarige kunt hebben, haha. Erg leuke post en heel herkenaar dus! Ik heb zelfs in 1 dagboek een caviakeutel geplakt. Haha, hij zit er nog steeds! En plukjes haar van de hond... en op mijn 15e schreef ik dat ik me verheugde op zaterdagavond want dan kwam de Fred Oster show op tv met de caviarace,. Haha, hoe erg is dat?
    Liefs xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoihoi,

    Zo grappig en leuk om te lezen dat er meerdere zijn die een dagboek bijhielden (en nog steeds ja in zekere zin zoals Sjaantje zegt) en ze hebben bewaard :)

    @MiniMoek; ja., die zolder van jou is in mijn ogen echt onmetelijk gróót hihi..een echte schatkamer :)

    @Mieke; Ja, nu je het zegt; ik heb ook nog een schriftje waarin ik allemaal door mij zelfbedachte gedichtjes in opschreef. Waar ik toen de inspiratie vandaan haalde..geen idee...ik ben het nu in ieder geval al een paar jaar kwijt...zeker ook heel leuk om terug te lezen :).. En een schriftje bijhouden van voor jouw inspirerende quotes, gedichtjes etc. is ook wel heel erg leuk en handig en knap dat je dat al zo lang doet...

    @Lien; Hahaha, ik dacht dat ik errug was dus met alles opplakken, maar jij slaat natuurlijk weer alles --> caviakeutel inplakken haha...

    BeantwoordenVerwijderen