woensdag 7 september 2011

Kabouterweetjes :)


Weet je waar ik ook altijd vrolijk van wordt?! Van de combinatie rood/wit en om nog preciezer te zijn; Rood met Witte stippen..(alhoewel ik de "oude" rood met wit geblokte tafelkleedjes en gordijntjes ook te schattig vindt)..

Zo zag ik bij Haar een mooi blogje over roodmetwittestippen en bij Haar een mooi plaatje met roodmetwittestippen....

En als je denkt aan Rood met Witte stippen, dan denk je toch automatisch aan de befaamde paddestoel. En bij die befaamde paddestoel hoort.........juist ja, de Kabouter!

Van die kleine lieftallig uitziende ienimini mannetjes en vrouwtjes met kleine armpjes en beentjes en bolle appelwangetjes en een met Kabouterbier? klikkerdeklik recept gevulde ronde buik tesamen met de middeleeuws uitziende kabouterpakjes en de "on top of the world" of in dit geval nog steeds "laag bij de grond" rode kaboutermuts...


Als je kijkt op Wikipedia Kabouter Klikkerdeklik staat er een heel stuk beschreven over het hoe en wat...maar ik ga ervan uit, dat ze niet bestaan -alhoewel ik soms bij een in overvloed gevulde "Tuinkabouterstuin" toch de kriebels krijg...en dat ze in je fantasie allemaal lief, schattig en gewoon zijn...alhoewel ik ook eerlijk moet bekennen dat ik dan ook nooit multicultureel aan het fantaseren ben --> ze zijn allemaal blank (raar is dat eigenlijk)...


De meest beroemde kabouters zijn uiteraard; David de kabouter, Paulus de Boskabouter, Pinkeltje (alhoewel in het boek duidelijk staat aangegeven dat hij géén kabouter is, (maar hij kan mijn rug op, met die puntmuts op zijn hoofdje is hij in mijn ogen toch echt een kabouter), Klaas Vaak (alhoewel ik hem niet zo heel aardig vind, want weet tie wel hoe zeer dat doet om zand in iemand zijn oogjes te strooien?!)...en dan uiteraard de postmoderne ietwat te groot uitgevallen Kabouter Plop en soortgenoten....maar sinds zij mijn kids "vergiftigd" hebben met al hun Kaboutercd's (en dan heb ik het speciaal gemunt op "De Kabouterdans") kan ik geen van die kabouters meer uitstaan!


En dan ken je natuurlijk ook wel het beroemde Kabouterliedje;

Songtekst
Op een grote paddestoel
Rood met witte stippen
Zat kabouter Spillebeen
Heen en weer te wippen
Krak, zei toen de paddestoel
Met een diepe zucht
Allebei de beentjes
Hoepla in de lucht

Maar kabouter Spillebeen
Ging toch door met wippen
Op die grote paddestoel
Rood met witte stippen
Daar kwam Vader Langbaard aan
En die zei toen luid:
"Moet dat stoeltje ook kapot?
Spillebeen, schei uit!"

-Tot mijn grote verrassing en verbazing, zie ik dat er welliefst Twee?! coupletten zijn!!...ik heb eigenlijk nog nooit van numero 2 gehóórd! Ik kwam nooit verder dan het eerste stukje...

Mocht je nu helemaal in de kaboutersferen zijn, dan kan je hier fijn gaan Kabouterkleuren....klikkerdeklik en mocht je hélemaal los willen gaan, dan kan je altijd nog een Kabouterkijkdoos klikkerdeklik gaan maken....

Hoe leuk is dat?!

Have a Nice day :)

7 opmerkingen:

  1. Ik ben helemaal door en door kei grote super megafan van kabouters en vooral van... Rara ;) David de Kabouter! Ik werk dan ook elk jaar rond kabouters samen met mijn kleuters! Paddenstoelen, bomen, het bos, ... Helemaal mijn ding.
    Wat een leuk artikeltje! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, ik moet erg lachen om je kabouter-epistel!!! Ik ga wel gebruikmaken dan de kleurplaten voor de kinderen. Hebben we vast veel plezier van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een prachtig verhaal... En ik krijg al meteen zin om om de kabouterkijkdoos te gaan maken.. Tof dat je een linkje naar mijn blogje maakte :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey leuk, dat tweede couplet kende ik ook helemaal niet!
    Was zelf stiekem altijd fan van Kabouter Klus, helaas vindt dochterlief dat TE kinderachtig nu, dus ik mag er niet meer naar kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die tuinkabouters zijn geweldig!
    En Pinkeltje, die ken ik dan weer niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als eerste; bedankt voor jullie reacties. En hoe ik nu ineens op mijn zoals Spaarmoeder het mooi zegt "Kabouter-epistel" kwam, geen idee, het rolde er zo uit! en toen dacht ik "mwah, dan maar publiceren ook hihi".

    @Mieke; Wat een verrassing! Jij houdt dus van David de Kabouter...dat wist ik niet joh! Hahaha...(you have made your point clear gheghe)..en idd...wat héérlijk, als kleuterjuf kan je fijn dat thema ieder jaar behandelen met de kabouters :)

    @Spaarmoeder; ja die kleurplaten zijn leuk he?! Misschien ga ik ze stiekum zelf ook wel uitprinten en inkleuren :)

    @Kaatje; Thanks en leuk is tie he --> de kabouterkijkdoos! Als het straks herfstvakantie hier is, dan is dat een leuk werkje om ook met onze jongstedochterlief te doen...Laat je het resultaat zien? :P...en graag gedaan hoor het linkje plaatsen..het vormde een bron van mijn kabouterinspiratie :)

    @Lien; Apart he?! Ik zing het liedje regelmatig met jongstedochterlief (vooral onder de douche kunnen we samen heerlijk blehren), maar verder dan het eerste couplet kwam ik nooit, omdat ik ook nooit heb geweten, dat er nog een tweede was! Ach ja, weer wat geleerd haha..Klusserdeklus!!

    @Katja(@Yane); Ik heb echt Mixed Feelings wat betreft tuinkabouters ;P..en nog nooit van Pinkeltje gehoord? Hier is tie echt wereldberoemd! En al Superlang -vanaf 1939- en herdruk na herdruk...

    BeantwoordenVerwijderen