woensdag 31 augustus 2011

Kunst In the Picture; Frans Lebret plus expositie Dordrecht



De Dordtse kunstenaar Frans Lebret (1820-1909) is vooral bekend om zijn oer-Hollandse landschappen met schapen. Tevens was hij  een leerling van de romantische schilder Willem de Klerk (1800-1876). Later werd hij bestuurslid en voorzitter van het Tekengenootschap "Pictura" in Dordrecht. Op hoge leeftijd tekende hij uit zijn hoofd nog stadsgezichten van Dordrecht die al lang verdwenen waren. Maar Lebret maakte ook exotischer werk.


Tijdens een reis door Indië legde hij zijn ervaringen vast in een reisdagboek en tientallen tekeningen en aquarellen.Frans Lebret, schapenschilder uit Dordrecht, maakte in 1863 een reis naar en over Java. Samen met zijn broer Jan Hendrik bracht hij een bezoek aan hun broer Gerrit, succesvol suikerfabrikant op Java. Van de indrukken die hij tijdens deze reis opdeed maakte hij vele schetsen, pentekeningen en aquarellen, waarvan hij sommige thuis in Dordrecht uitwerkte. Bovendien heeft hij een omvangrijk manuscript nagelaten, waarin hij zijn reisverslag heeft opgetekend.

Wil je meer van zijn werk zien? Dat kan! Ga dan naar de INDOrdt Fair 2011. Deze wordt door de Stichting Indisch Dordrecht georganiseerd en staat in het teken van 65 jaar Indische Nederlanders in Nederland.
Tijdens de fair komen de Indische identiteit, cultuur en tradities aan bod en worden alle zintuigen geprikkeld, valt er veel te zien, te horen en te proeven. Het evenement vindt plaats van 1 t/m 11 september.

De Indische tekeningen van Frans Lebret is vanaf 1 september tot eind oktober te bezoeken in het Dordrechts Museum. Op zondag 4 september verzorgt Anne Leusink een lezing, waarbij ze de aanwezigen meeneemt op expeditie met Lebret naar Java. Waar kwam hij en wat zag hij, een welgestelde 19de-eeuwse Westerling in de Oosterse wereld? De lezing begint om 13.30 uur en de toegang is gratis. Voor meer info klikkerdeklik hier
Owh, als ik toch eens zo zou kunnen tekenen..Maar als ik in de gelegenheid ben, ga ik zeker even kijken en wellicht leer ik nog wat :) 

Have a Nice day :)

2 opmerkingen:

  1. Alle respect voor Frans Lebret en alle andere kunstenaars. Mijn voorkeur gaat uit naar Rien Poortvliet. Al naar zìjn museum geweest? (Ja, ik ben groooooote fan van zijn David de kabouter!!)
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rien Poortvliet is zeker ook de moeite waard om je in te verdiepen. Het voormalige Rien Poortvliet Museum was eerst gevestigd in het oude Raadhuis in mijn woonplaats, dus ja ik ben er geweest hoor. Sinds 2009 is het gevestigd op het eilandje "Tiengemeten" -ook vlakbij ons en met de pont te bereiken- maar daar ben ik nog niet geweest..

    Ik heb heel veel oude kalenders met prenten van Rien Poortvliet hier thuis liggen, die we inlijsten en om-en-om weer wisselen..zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen